Illustrasjon og utvikling av «maskot»

Møt Fortimus: FMFs barnekonsept

Miksmaster har utviklet et unikt barnekonsept for Fortidsminneforeningen, med flaggermusen Fortimus og fabeldyret Urnesløven i hovedrollene.
Kategori

Animasjon

Illustrasjon

Redaksjonelt design

Kunde
Fortidsminneforeningen
Når

Miksmaster utviklet et barnekonsept som skal legge til rette for gøye og lærerike opplevelser for de yngre besøkende på Fortidsminneforeningens eiendommer.

Idékonsept

Flaggermusen Fortimus – med supervernkrefter, og hans venn, det mystiske fabeldyret Urnesløven skal gjøre vern av kulturminner og naturarv levende og tilgjengelig for barn. Fortimus, er selv en fredet flaggermus, og sammen med slekt og venner formidler han kunnskap om de ulike eiendommene til Fortidsminneforeningen.

Illustrasjonsbilde av
Illustrasjon av Fortimus og dens familie med maskotter

Kommunikasjonsmateriell

I tillegg til konsept og illustrasjon har Miksmaster utarbeidet formidlings- og aktivitetsmateriale for barn som forteller historien om Fortimus og Urnesløven og gir barna forståelse for viktigheten av kultur og naturvern. Det er også utviklet enkle animasjonsfilmer med flaggermusen for sosiale medier.

En samling med diplomer for hver enkelt figur
En samling med markedsmateriell, med aktivitetshefte, klistremerker, og en fortimus-maske
En samling med markedsmateriell, med aktivitetshefte og fingerdukker
En ryggsekk med fortimus-klistremerker festet på
Et bilde av et barn med Fortimus-masken over ansiktet

Profilen i bruk

En mann gir et barn et Fortimus diplom
Folk fra Fortidsminneforeningen deler ut diplomer
En person i Fortimus-kostyme står ved en døråpning
En person i Fortimus-kostyme poserer foran et Fortidsminneforeningen-bygg
Barn undersøker aktivtetshefter med Fortimus
Et rollup med Fortmus på står foran et bygg der barn leser Fortidsminneforeningen fakta

Markedsføring i sosiale medier

Kampanjen «Hjelp Fortimus å bake pepperkaker til jul» ble tatt ut på Facebook og Instagram i desember 2019, der målsetningen var å skape positive assosiasjoner rundt Fortidsminneforeningen.

Miksmaster bidro med idé, illustrasjon og animasjon av tre ulike animasjonsfilmer for å engasjere barn 4-10år, gjennom deres foreldre eller besteforeldre i foreningen, til å bli med på pepperkakebaking -med oppfordringen «bak din egen Fortimus». Det ble laget ett omriss av Fortimus som kunne lastes ned via foreningens nettsider.

Kampanjen ble tatt ut i ulike annonseset og annonser på Facebook og Instagram, der det ble publisert animasjoner både som video og fullskjerm visninger som Canvas.

Visualisering av hvordan en kampanje på sosiale medier kan benytte Fortimus i annonser