Revitalisering av profil

Revitalisering av profil

Balansegangen mellom det solide og det transparente
Kategori

Visuell identitet

Kunde
Folketrygdfondet
Når
2024

Miksmaster har hjulpet Folketrygdfondet med å gi deres visuelle profil et løft, og resultatet er en moderne, gjennomført identitet som speiler deres posisjon som en ledestjerne på Oslo Børs. Vi har utviklet nye farger, illustrasjoner, bildestil og layoutprinsipper som kan brukes på tvers av kanaler – fra nettsider og sosiale medier til presentasjoner, rapporter og andre kommunikasjonsflater. Alt er samlet i en brukervennlig, digital profilmanual.

Folketrygdfondet er kjent som en ansvarlig, aktiv og langsiktig investor med et tydelig mål: høyest mulig avkastning over tid. De streber etter å være et fremragende kapitalforvaltningsmiljø og en attraktiv arbeidsgiver. For å støtte dette, har vi skapt en visuell profil som balanserer det solide og profesjonelle med et åpent og relevant uttrykk som treffer målgruppen.

Den gamle profilen var fragmentert og manglet en helhetlig struktur, noe som gjorde at uttrykket opplevdes rotete og lite samstemt. Gjennom en grundig opprydding og design av nye maler til ulike programvarer, har Folketrygdfondet nå et konsistent og stødig visuelt uttrykk som fungerer på tvers av både digitale og trykte flater. Resultatet? En tydelig og helhetlig profil som speiler deres visjoner og verdier.

Forsiden til den digitale profilmanualen vi lagde for FTF

Digital profilmanual

Ved å benytte en digital profilmanual kan man enkelt holde et konsistent uttrykk, samtidig som den er lett tilgjengelig og kan oppdateres fortløpende om nye elementer blir lagt til.

Ulike sider fra FTFs digitale profilmanual

Designelement

Designelement er inspirert av norske fjell og grafer, og kan brukes for å skape en gjenkjennelse i de ulike flatene. Formene er organiske og bastår av flere lag, som gir et mer vennlig og åpent uttrykk som skaper liv.  

Noen uttak av hvordan designelementet kan benyttes på ulike fargeflater

Layoutprinsipper

Dette setter føringer for bruk av profilen, med eksempler på design og oppsett som viser hvordan man burde og ikke burde benytte profilen.

Føringer for hvordan designelementet kan benyttes og ikke kan benyttes i ulike utsnitt
Føringer for hvordan FTF-profilen kan og ikke kan benyttes i ulike oppsett
Eksempler på hvordan profilen kan benyttes i ulike trykk-størrelser

Justerte farger

Den nye fargepaletten til FTF

Bildestil

Profilnære bilder som viser norsk natur og selve symbolet på stødighet – fjell. Det å ha med mennesker i bildene bidrar til å skape mer liv, gjøre det mer personlig, og nært.

Et utdrag av bilder fra FTFs bildestil

LinkedIn-maler til SoMe

Vi utviklet flere ulike maler til Folketrygdfondet i Adobe Express for å sikre et konsekvent uttrykk på deres LinkedIn-kanal. Det ble gjort opplæring i malene for å bidra til riktig bruk og med et uttrykk av høy kvalitet.    

En samling med maler for SoMe-innlegg som skal benyttes for LinkedIn

PowerPoint-mal

Vi utviklet en brukervennlig og enkel mal som gir mulighet for å lage presentasjoner med mange ulike oppsett, samtidig som den holder seg godt innenfor uttrykket til deres visuelle profil.

Noen av sidene for FTFs nye PowerPoint-mal
De fleste mal-sidene i FTFs nye PowerPoint-mal