Bilde av prosukter og etiketter som er designet til Nordpolen industrier
Visuell identitet og emballasje for Nordpolen Industrier

«Profesjonelle leveranser med hele hjertet»

Nordpolen Industrier AS er en arbeidsmarkeds- og inkluderingsbedrift for motiverte mennesker som trenger litt bistand. Mottoet deres er: «Det er godt å ha jobb – trivsel og utvikling gjennom tilrettelagt arbeid».

Problemstillingen vi jobbet med i designprosjektet var å se på hvordan vi kunne synliggjøre Nordpolen tydeligere på alle flater, inkludert deres produkter, og å få frem personligheten til organisasjonen på en profesjonell måte.  
Kategori

Visuell profil

Strategisk design

Emballasjedesign

Kunde
Nordpolen Industrier
Når
2025

Nordpolen Industrier og deres strategi

Strategien til Nordpolen dreier seg i all hovedsak om mennesker, inkludering og tilrettelegging. I Nordpolen er det masse følelser i sving, mye godt humør, arbeidsglede og engasjement. Denne sprudlende personligheten var viktig å få frem i en visuell identitet – uten at det ble for mye av det gode. Derfor var det viktig å finne balansen mot det seriøse og profesjonelle, og hele tiden veie opp formene, fargebruken, designelement, bildebruk og typografi for å gjenspeile organisasjonen slik den er, og også ønsker å fremstå mot målgruppen deres. Se resultatet under!   

Logo

Bilde av Nordpolen sin nye logo designet av Miksmaster

Logoen viser Nordpolen som gøyal, allsidig, inkluderende og raus. De runde formene som tilpasser seg hverandre får frem rausheten og det inkluderende. Den hjerteformede N-en vitner om omsorg og engasjement. Allsidigheten kommer frem gjennom at bokstavene tilpasser seg hverandre, og vitner også om samarbeid. At bokstavene er plassert slik de er, får inn lekenheten og det gøyale.

Bilde av fargepaletten til Nordpolen Industrier

Farger og fargekombinasjoner er et sterkt virkemiddel for å få frem personligheten til organisasjonen og å vekke følelser hos målgruppe.

Vi laget en bred fargepalett med en kombinasjon av jordnære farger, duse farger, og mer spreke og energiske farger som kan kombineres på ulike måter for å enten forsterke personligheten eller noen ganger tone ned i tilfeller hvor andre ting skal skinne.

Designelement

Designelementet til Nordpolen tar utgangspunkt i logo, men med enda mer personlighet, vis frem tjenestene de tilbyr og produkter de leverer. Det er meningen at designelementet skal kunne brukes som bakgrunn, og i ulike utsnitt – både stort utsnitt og lite utsnitt.

Bilde av designelement som er designet til Nordpolen industrier
Bilde av designelement i forskjellige farger som er designet til Nordpolen industrier

Typografi

bilde av typografien til Nordpolen Industrier
Bilde av eksempelskisser for Nordpolen - design gjort av Miksmaster

Digital profilmanual

Bilde av digital profilmanual til Nordpolen

Prosess for revitalisering av merkevareidentitet

1. Innledende arbeid og definering av oppdrag
2. Workshop med alle ansatte med fokus på å finne personlighet og ønsket etterlatt inntrykk på organisasjon og produkter. Resultatene ble summert opp i en designplattform som ble godkjent av prosjektgruppe fra ledelsesgruppen.
3. Inspirasjonsinnhenting, idé og konseptualisering av ulike potensielle løsninger til logo, farger, designelement, etiketter og uttrykk.
4. Presentasjon av konsepter.
5. Valg av retning for videreutvikling.
6. Videreutvikling til helhetlig profil, godkjenninger og justeringer.
7. Ferdiggjøring og oppsett av profilmanual samt design av bestilte maler (etiketter).

Bilde av workshop med Nordpolen Industrier i forbindelse med visuell identitet

Strategi for Nordpolen som (del av) grunnlag for profil

Bilde av Nordpolen sin strategi

Ferdig profil i bruk - eksempler

Bilde av PC-skjerm mobilskjerm som er designet til Nordpolen industrier
bilde av en rollup, en gatebukk og bach banner med nordpolens visuelle identitet
Bilde av inngangsparti med ny logo og A-skilt som er designet til Nordpolen industrier
Bilde av A-skilt som er designet til Nordpolen industrier
Bilde av banner for Nordpolen på mursteinsvegg
Bilde av rockesokker som er designet til Nordpolen industrier
Bilde av rockesokker som er designet til Nordpolen industrier
Bilde av ny logo og designelement til Nordpolen på t-skjorter i ulike farger. Design laget av Miksmaster
Bilde av et handlenett
Bilde av et handlenett

Emballasje og stempel

I tillegg til å tilby ulike tjenester, produserer Nordpolen også produkter som de selger i utsalget sitt og i lokale dagligvarebutikker. Disse produktene er håndlaget, og av god kvalitet. Det var viktig at kom frem på etikettene. Derfor valgte vi å bruke jordnære farger og å tone ned grad av detaljer for å få et rent og eksklusivt uttrykk, men fremdeles med et vennlig uttrykk hvor du ser at Nordpolen er avsender.

Bilde av etiketter som er designet til Nordpolen industrier
Bilde av prosukter og etiketter som er designet til Nordpolen industrier

For å få et enda mer personlig preg, og skape mer arbeid for de ansatte på Nordpolen, innførte vi også et stempel som skal stemples på alle produkter og poser.  

Bilde av stempel for Nordpolen
Bilde av stempelet og etiketter som er designet til Nordpolen industrier

Gaveeske

Bilde av ny logo og designelement til Nordpolen på gaveeske. Design laget av Miksmaster