«Den blå varmen»
Visuell profil
Strategisk design
Visuell profil
Strategisk design
I tradisjonell fargelære er blå ansett som en av de kaldeste fargene – om ikke den kaldeste fargen, men ser vi på blåfargen i naturen er den også blant de varmeste fargene vi finner! Dette ser vi i et av menneskets eldste kunnskaper
– flammen, hvor en blå flamme kan nå betydelig varmere temperaturer enn hva en rød/oransje flamme kan.
Flammen er er et symbol for drivkraft og det å brenne for noe, for motivasjon, for styrke og mot, for lys og varme, og som nevnt tidligere – kunnskap. Flammen er et lys i mørket og et samlingspunkt. Dette ble fundamentet for videreføringen av blåfargen, og for designelementet:
«Ilag om fremtidas Sortland – raus, attraktiv og bærekraftig»
Trygg, tydelig, robust, ekte, ujålete, ærlig, hjelpsom, moderne
Attraktiv, tillitsskapende, inkluderende, åpen