Revitalisering av profil

Nyttig energi & friskere profil

Skolefrukt bidrar til å fremme folkehelse og å utjevne sosiale forskjeller ved å tilby frukt til elever i grunnskolen.
Kategori

Revitalisert profil

Designdrevet innovasjon

Sponsorstrategi

Animasjon

Illustrasjon

Kampanjer

Kunde
Skolefrukt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Når
Dato

Om Skolefrukt

Ordningen «Skolefrukt» tilbys alle norske grunnskoler. De ønsker, gjennom abonnement på frukt og grønt, å oppfylle myndighetenes anbefaling; 5-om-dagen. Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sørger i samarbeid med sine leverandører for et ukentlig variert utvalg.  Prosjektet skjer i tråd med Folkehelseloven, som gir kommuner, fylkeskommuner og statlige myndigheter ansvar for å fremme folkehelse. Folkehelseloven skal bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse og herunder utjevner sosiale helseforskjeller.  

Et bilde av en student som holder et av Skolefrukts epler

Hvordan vi bidrar til å synliggjøre Skolefrukt og å holde dem relevante

Miksmaster har i den anledning utviklet diverse materiell for trykk og digitale kanaler, deriblant animasjonsfilmer, annonser og brosjyrer. Deres visuelle profil har også blitt revitalisert og videreutviklet til å passe nyere digitale flater, og er i tråd med deres ønske om å bli oppfattet som «Nyttig energi», og å øker videre engasjement og kunnskap rundt barnas kosthold.  

Miksmaster har også holdt designdrevet innovasjonskurs/workshops med Skolefrukt hvor det ble utviklet en sponsorstrategi for at flere skal få mulighet til å få frukt på skolen – som igjen kan bidra til utjevning av sosiale forskjeller.

Typografi, ikonstil og profilelementer

Profilfonten og ikonstilen er valgt for å samsvare med Skolefrukt ønske om å appelere til en yngre målgruppe og deres foresatte.

Et visningsbilde av Skolefrukts typografi
Et visningsbilde av Skolefrukts ikonstil

Fargepalett

Fargepaletten er inspirert av frukt, og det fargefulle uttrykket svarer godt til Skolefrukt målgruppe – energisk, lekent, og sunt.

En visningsfil for Skolefrukts fargepalett

Digital profilmanual på nett

Vi utviklet en profilmanual som gjør det enkelt for Skolefrukt å finne tilbake til logoer, fargeverdier, profilelementer og mer. Da manualen ligger digitalt på nett, kan den justeres og oppdateres etter behov, samtidig som den vil være tilgjengelig uansett hvor kunden befinner seg.

Et visningsbilde av Skolefrukts digitale profilmanual på web

Bildestil

For å gi Skolefrukt en unik identitet gjennom bruken av bilder, anbefalte vi en bildestil og fotograf som kunne hjelpe med å gi deres profil et løft. Vi var også på stedet for å hjelpe med å sikre at det ble tatt spennende bilder til deres ulike bruksområder.

En samling av bilder fra Skolefrukts bildestil
En samling av bilder fra Skolefrukts bildestil

Videomal

Vi utviklet en brukervennlig videomal som gjør det enkelt for Skolefrukt å raskt sette sammen videoer med en konsistent stil og spennende uttrykk. Her kan de enkelt legge inn intro/outro-deler med deres nye logoanimasjon, overganger, supring, tekst-plakater og mer.

Designdrevet innovasjon som metode for utvikling av sponsorstrategi

Skolefrukt gikk gjennom workshop-serien «Dybdekurs i designdrevet innovasjon» for å raskt utvikle en ny brukertilpasser tjeneste/konsept. De brukte metoden for å løse utfordringen med å utforme en sponsorstrategi for Skolefrukt. Idémyldring og visualisering ble gjort sammen med Miksmaster. Brukerundersøkelser ble gjort av Skolefrukt. Det ble utviklet et sponsormerke med diplomer og statuetter i forlengelse av prosjektet.  

Et bilde fra workshoppen Miksmaster hadde med Skolefrukt
Et bilde fra workshoppen Miksmaster hadde med Skolefrukt
Et bilde fra workshoppen Miksmaster hadde med Skolefrukt
Et bilde fra workshoppen Miksmaster hadde med Skolefrukt
Et bilde fra workshoppen Miksmaster hadde med Skolefrukt

Eksempler på bruk

En samling av trykksaker, digitale innlegg og klistremerker i stilen til Skolefrukts profil