Nyttig energi & friskere profil
Revitalisert profil
Designdrevet innovasjon
Sponsorstrategi
Animasjon
Illustrasjon
Kampanjer
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Revitalisert profil
Designdrevet innovasjon
Sponsorstrategi
Animasjon
Illustrasjon
Kampanjer
Ordningen «Skolefrukt» tilbys alle norske grunnskoler. De ønsker, gjennom abonnement på frukt og grønt, å oppfylle myndighetenes anbefaling; 5-om-dagen. Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sørger i samarbeid med sine leverandører for et ukentlig variert utvalg. Prosjektet skjer i tråd med Folkehelseloven, som gir kommuner, fylkeskommuner og statlige myndigheter ansvar for å fremme folkehelse. Folkehelseloven skal bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse og herunder utjevner sosiale helseforskjeller.
Miksmaster har i den anledning utviklet diverse materiell for trykk og digitale kanaler, deriblant animasjonsfilmer, annonser og brosjyrer. Deres visuelle profil har også blitt revitalisert og videreutviklet til å passe nyere digitale flater, og er i tråd med deres ønske om å bli oppfattet som «Nyttig energi», og å øker videre engasjement og kunnskap rundt barnas kosthold.
Miksmaster har også holdt designdrevet innovasjonskurs/workshops med Skolefrukt hvor det ble utviklet en sponsorstrategi for at flere skal få mulighet til å få frukt på skolen – som igjen kan bidra til utjevning av sosiale forskjeller.
Profilfonten og ikonstilen er valgt for å samsvare med Skolefrukt ønske om å appelere til en yngre målgruppe og deres foresatte.
Fargepaletten er inspirert av frukt, og det fargefulle uttrykket svarer godt til Skolefrukt målgruppe – energisk, lekent, og sunt.
Vi utviklet en profilmanual som gjør det enkelt for Skolefrukt å finne tilbake til logoer, fargeverdier, profilelementer og mer. Da manualen ligger digitalt på nett, kan den justeres og oppdateres etter behov, samtidig som den vil være tilgjengelig uansett hvor kunden befinner seg.
For å gi Skolefrukt en unik identitet gjennom bruken av bilder, anbefalte vi en bildestil og fotograf som kunne hjelpe med å gi deres profil et løft. Vi var også på stedet for å hjelpe med å sikre at det ble tatt spennende bilder til deres ulike bruksområder.
Vi utviklet en brukervennlig videomal som gjør det enkelt for Skolefrukt å raskt sette sammen videoer med en konsistent stil og spennende uttrykk. Her kan de enkelt legge inn intro/outro-deler med deres nye logoanimasjon, overganger, supring, tekst-plakater og mer.
Skolefrukt gikk gjennom workshop-serien «Dybdekurs i designdrevet innovasjon» for å raskt utvikle en ny brukertilpasser tjeneste/konsept. De brukte metoden for å løse utfordringen med å utforme en sponsorstrategi for Skolefrukt. Idémyldring og visualisering ble gjort sammen med Miksmaster. Brukerundersøkelser ble gjort av Skolefrukt. Det ble utviklet et sponsormerke med diplomer og statuetter i forlengelse av prosjektet.